Alles went, Nicaragua en ziek - Reisverslag uit Montezuma, Costa Rica van Florian en Yannick - WaarBenJij.nu Alles went, Nicaragua en ziek - Reisverslag uit Montezuma, Costa Rica van Florian en Yannick - WaarBenJij.nu

Alles went, Nicaragua en ziek

Door: Yannick & Florian

Blijf op de hoogte en volg Florian en Yannick

06 Augustus 2009 | Costa Rica, Montezuma

Koude douches, bedden weinig meer dan een houten plank met een laken en ongedierte waar je ook kijkt; alles went. Maar ook, vers fruit op iedere straathoek voor 20 cent, de lekkerste cocktails (mojitos, cuba libre, etc) voor ongeveer een dollar en uit eten voor minder geld dan zelf koken; dit zal wat meer moeite kosten om straks weer van af te kicken.
Inmiddels is het ongeveer twee weken geleden sinds ons laatste weblog: toen waren we net in Nicaragua gearriveerd. In Nicaragua hebben we de koloniale steden Léon en Granada aangedaan, hebben we een aantal dagen aan de Pacifische kust van San Juan del Sur vertoefd en tot slot zijn we enige tijd op het vulkaneneiland Isla de Ometepe geweest.
Léon en Granada waren allebei geweldig! Prachtige steden met mooie, oude koloniale gebouwen. Léon was iets minder toeristisch en daardoor iets authentieker, maar ook Granada heeft haar charmes. Ondanks dat Léon minder toeristisch was, vonden we (samen met twee Nederlandse meisjes die we in de bus waren tegengekomen) de avond van aankomst alleen maar volle hostels. Na lang zoeken vonden we een eigenaresse van een hotel die regelde dat we de nacht konden doorbrengen bij een local thuis, waarna we de volgende morgen onze zoektocht naar slaapplek met succes hebben voortgezet. Gedurende ons verblijf in Léon en Granada was ik ziek (hoge koorts en veel hoesten, dus ik vreesde even het ergste, maar gelukkig geen Mexicaanse Griep). Dit heeft mij er niet van weerhouden de steden te verkennen, maar verder heb ik het vooral erg rustig aan gedaan. Het barpersoneel was verbaasd over hoeveel thee een persoon kan drinken.... Florian heeft het er natuurlijk wel gewoon van genomen en heeft zich prima vermaakt in het nachtleven van Granada.
Daarna vertrokken we voor een aantal dagen naar San Juan del Sur. Hotelletje aan het strand en gewoon lekker rustig aan en genieten. Beetje aan het strand liggen, boekje lezen, beetje surfen, lekker uit eten en cocktails drinken. De laatste dag hebben we enkele uren voetballend op het strand met de locals doorgebracht (erg leuk en het ging zo gek nog niet, maar wat een uitputtingsslag!). ´s Avonds hadden diezelfde locals nog een kampvuur op het strand waar we ook gezellig bij zijn gaan zitten met een fles Flor de Caña: heerlijke Nicaraguaanse rum.
Vanuit San Juan gingen we naar Isla de Ometepe: een eiland bestaande uit twee vulkanen die door uitbarstingen aan elkaar zijn gegroeid. De overtocht gebeurde met een lancha, een klein pontje die nogal krakkemikkig leek. Zeker niet voor mensen met een zwakke maag! Op één van de foto´s zal je zien dat Florian op het dek moest gaan zitten om te zorgen dat de bagage niet van het dek af gleed; het ging er nogal wild aan toe op de golven. Isla de Ometepe was ook weer echt geweldig. We zaten in een hostel in het plaatsje Merida, waar de meeste toeristen al afgehaakt waren. Vanuit Merida hebben we de eerste dag een hike ondernomen een stuk de vulkaan op, naar een mooie waterval. Na de tocht van ongeveer 2,5 uur was ik eenmaal aangekomen wel toe aan een douche: de waterval was koud, maar even doorbijten en toen was het heerlijk. Een andere dag hebben we nog een fiets gehuurd (of nou ja, ´fiets´ is misschien een groot woord; je raakt ´m nog aan geen zwerver kwijt) en zijn we rondom de vulkaan gefietst. Een tocht van ongeveer 30 kilometer. Goed te doen, zou je zeggen... De weg was echter abominabel, het was echt weinig meer dan over rotsblokken fietsen. Dus de pijntjes zijn ook nu, een paar dagen later nog niet verdwenen. Maar het was zeker de moeite waard! Echt een prachtig eiland en op deze manier kwamen we op plekken waar echt zelden een toerist komt, hetgeen we wel merkte aan de zeer hartelijke begroetingen van met name de lokale kinderen. Erg bijzonder.
Nu zitten we inmiddels in Costa Rica, in het plaatsje Montezuma. Vergeleken met wat we tot nu toe hebben gereisd is Costa Rica echt een wereld van verschil: zo veel rijker dan de rest van Centraal Amerika, je merkt het aan alles. Ook veel toeristischer. Het boet daarmee wel aan charme in, voor zover ik dat na twee dagen kan zeggen. Maar de natuur hier is daarentegen wel echt prachtig. Daarom zullen we hier ook zeker nog enige tijd doorbrengen en een hoop mooie dingen gaan zien en doen.

Wederom bedankt voor al jullie berichtjes! En ook jullie allemaal nog veel plezier deze zomer met alles wat jullie doen.

Tot horens en groetjes,

• 06 Augustus 2009 - 20:44

Nanko:

Ha Florian, we horen graag alles over het nachtleven van Granada! Is het de moeite waard? ;)

Wel balen dat je ziek was Yannick, maar je bent niet de enige hier ook steeds meer grieperige mensen (Mexicaanse of andere...). Dus dan kun je beter in de zon zitten met griep.

Groetjes,

Nanko & Manon

• 07 Augustus 2009 - 09:24

Karen:

klinkt weer super heren, geniet ervan!!

• 07 Augustus 2009 - 10:09

Annet:

De man is inmiddels in Costa Rica! Jullie hebben alweer ontzettend veel meegemaakt lees ik! Super! Geniet ervan en ben natuurlijk ook benieuwd naar Costa Rica!

xx Annet

• 11 Augustus 2009 - 13:06

Angela:

Ik word steeds jaloerser (dat bord eten komt me wel bekend voor)! Ben erg benieuwd wat jullie verder van Costa Rica vinden. Kan me voorstellen dat het een wereld van verschil is met de rest. In Montezuma zijn wij helaas niet geweest; is toch the hippie place to be? Ook naar Puerto Viejo aan de andere kant gaan hè heren! Have fun verder met de locals (de groeten aan Toni, mocht je die tegen komen op de rit naar Panama!). :)

Groetjes,
    Angela