Geen regen, Tikal, vulkanen, etc! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Florian en Yannick - WaarBenJij.nu Geen regen, Tikal, vulkanen, etc! - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Florian en Yannick - WaarBenJij.nu

Geen regen, Tikal, vulkanen, etc!

Door: Yannick & Florian

Blijf op de hoogte en volg Florian en Yannick

11 Juli 2009 | Guatemala, Antigua

Het schijnt het regenseizoen te zijn. Veel hebben we daarvan echter nog niet gemerkt. Één keer een goeie tropische shower gehad die ongeveer een uur duurde en één dag heeft het wat meer geregent. Daar is het ook wel mee gezegd. Klagen hoor je ons natuurlijk niet! Heerlijk, dat mooie weer.

Het vorige bericht schreven we vanuit Tulum, Mexico, inmiddels zitten we al enige tijd in Guatamala. Vanaf Tulum zijn we naar Chetumal gereisd, waar we een nachtje zijn gebleven en daarna door Belize naar Guatamala. De reis was al een hele ervaring op zich, met name vanwege het zeer arme Belize. Krottenwijk na krottenwijk, je kan je nauwelijks voorstellen wat voor een leven die mensen daar leiden. De eerste nacht in Guatamala brachten we door in een hostel in een kleine gehuchtje dat El Remate heet, op de weg tussen Florès en Tikal. Opnieuw een hele ervaring, want onze kamer was midden in de jungle en, behalve wat netten tegen muggen e.d., compleet open!

Vanuit El Remate hebben we Tikal bezocht, de grootste Maya-site in Guatamala. Ongelooflijk indrukwekkend! Zulke gigantische gebouwen en dan te bedenken hoe klein die Maya´s waren... Verschillende tempels beklommen voor een geweldig uitzicht over de site en over de jungle. Één van de tempels moest met een houten ladder beklommen worden, bijzonder hoog en bijzonder stijl. Ik (Yannick) stond met knikkende knietjes boven, maar heb het gered en overleefd! Florian was iets meer een held.
Na Tikal nog een dag in Florés gechilled. Gevaren over het meer, waar het stadje middenin ligt en nog een prachtige zonsondergang gezien.

Vanuit Florés gingen we naar Lanquin, om van daaruit Semuc Champey te bezoeken. De reis daar naartoe was op z´n zachts gezegd bijzonder. Met in totaal vier bussen en negen uur reizen kwamen we tegen verwachting in binnen een dag aan, maar de bussen... Bij het ´busstation´ (lees, midden op een druk marktplein waar de markt gaande was) kwamen we in een bus terecht die naar ons idee al veel te vol zat. Maar onderweg kwamen daar nog hele families bij. Fijn is anders. Maar goedkoop was het wel. Zie in Nederland maar eens voor ongeveer 8 euro zo lang met het openbaar vervoer te reizen.
Aangekomen in Lanquin verbleven we in de El Retiro, waar we een nacht in een hangmat hebben geslapen. Vooral voor Florian was dit niet echt een succes, dus daarna zijn we maar naar een dormroom met normale bedden verhuisd.
Naast een bezoekje aan Semuc Champey (zeer indrukwekkend!) hebben we vanuit Lanquin ook deelgenomen aan een rafttocht dat werd georganiseerd door een Nederlander die dat daar al drie jaar deed. We hadden allebei al wel eens vaker geraft, maar dit was wel echt een paar niveautjes hoger dan we gewend waren. Spannend dus, maar ook erg tof!

Inmiddels zitten we in Antigua, de voormalige hoofdstad van koloniaal Centraal Amerika. Prachtig stadje. Ooit verwoest door een aardbeving, maar vele jaren later weer helemaal opgebouwd en gerestaureerd en nog enkele van de oude koloniale gebouwen en kerken nog steeds intact.
Vanuit Antigua hebben we vandaag een tocht ondernomen naar een nog actieve vulkaan en hebben we deze ook beklommen. Zware klim, maar het resultaat was echt overdonderend! Bovenaan liepen we over vulkaanrotsen en tussen de stenen door zag je ongeveer een meter onder je voeten het lava stromen. Je kan je voorstellen hoe warm dat moet zijn geweest; de zon hier in Centraal Amerika is er niets bij. Verderop zagen we een dikke stroom lava de vulkaan uitstromen.

De indrukken die we hier opdoen zijn echt overweldigend en dan hebben we er nog maar een kleine twee weekjes opzitten! Ook is het erg leuk vanwege alle mensen die je ontmoet en spreekt. Morgen gaan we naar de kleur- en geurrijke lokale markt van Chichicastenango. Wat we daarna doen is nog niet zeker... We wilden gaan duiken in Honduras, maar misschien is dat niet mogelijk vanwege de coupe die daar recent is gepleegd. Wij wachten het nog even af en jullie horen weer van ons!

Bedankt voor alle berichtjes die jullie hebben achtergelaten! Erg leuk om te lezen.

We zullen natuurlijk ook weer een serie foto´s bijvoegen.

Groeten,
Florian & Yannick

• 12 Juli 2009 - 10:15

Ruben:

Hey Yannick,

Klinkt echt super goed daar in Midden-Amerika! Balen dat je door de coup misschien niet kan duiken, maar zo gaan die dingen daar dus blijkbaar... Goede reis nog verder!

Ciao

• 12 Juli 2009 - 17:48

Rianne:

Klinkt wederom super leuk! Goede reis verder!

• 13 Juli 2009 - 18:19

Bas:

Hey Florian & Yannick,

Het ziet er naar uit dat jullie volop genieten van het backpack leven..
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken.

Adios !

• 16 Juli 2009 - 18:10

Sterre:

Hallo Wereldgenieters.

-Ontzettend leuk om jullie verslagen te lezen
    - Ontzettend jlaoersmakend om jullie verslagen te lezen
    - Ontzettend cool dat jullie zo genieten.

Lieve zomerse groet,

Sterre

p.s. blijven smeren he ?

• 16 Juli 2009 - 18:29

Ilse :

Hey Florian!

Ik heb jullie website van bas gekregen. Leuk hoor om te lezen! We missen je wel heeel erg op de regiecentrale, zoenn van ons allemaal;)

• 17 Juli 2009 - 16:38

Kees:

laat even horen hoe het verder gaat in honduras ben erg benieuwd

• 17 Juli 2009 - 18:23

Angela:

Jullie zijn goed cultureel bezig! :)
    Shoot, jullie hebben nu al het stromende lava gezien! Daar hebben wij bij Arenal 2 dagen voor niks op gewacht. Maar jullie gaan vast nog veel meer moois zien. Genieten daar!

Groetjes,
    Angela

• 18 Juli 2009 - 16:38

Nanko:

Klinkt goed heren! Fietsen in de Ardennen is leuk, maar als ik jullie foto's zie blijkt maar weer dat dit zeer relatief is! Prachtig hoor...

En Florian, slapen in een hamgmat heb ik in Suriname gedaan. Je bent vanzelf zo moe dat je er lekker in gaat slapen...Maar lekker even omdraaien in je slaap is er niet bij.

Geniet van het duiken!!!

• 19 Juli 2009 - 19:50

Annet:

Hwy Florian! Je verhalen en foto's zien er ontzettend goed uit! Zeker dus een aanrader om ook meer van midden Amerika te zien!!

Wij zijn inmiddels weer terug van onze bijzondere reis naar Vietnam en Maleisie! Stuur je binnenkort nog wel ff mailtje!

Geniet nu van de avonturen en de mensen die je tegenkomt!!

xx annet

• 20 Juli 2009 - 08:49

Niels:

Hey Florianus en reisgenoot,

Leuk om te lezen dat het jullie allemaal goed afgaat. Wij zijn benieuwd naar nieuwe foto's en blijven jullie op de voet volgen.

Greets je collega's van de Regiecentrale....