Wildlife, wealth, koffie en bananen. - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Florian en Yannick - WaarBenJij.nu Wildlife, wealth, koffie en bananen. - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Florian en Yannick - WaarBenJij.nu

Wildlife, wealth, koffie en bananen.

Door: Yannick & Florian

Blijf op de hoogte en volg Florian en Yannick

17 Augustus 2009 | Panama, Bocas del Toro

Hoi iedereen,

Waren we de vorige keer nog in Costa Rica, inmiddels zitten we alweer in het volgende land, Panama.

Costa Rica was echt even wennen na alle arme landen die we eerder hadden gezien. Costa Rica is op meerdere manieren rijk. Het is het rijkste land van Centraal-Amerika met een gemiddeld inkomen van 300 US Dollars per maand. Maar naast de geldelijke rijkdom is er ook de natuurlijke rijkdom. Het dieren- en plantenleven is hier ongelooflijk divers. Wij hebben o.a. de volgende dieren gezien in een paar dagen tijd: luiaard, drie soorten apen, kaaiman, tarantula, hertjes, buidelratten, krokodil, meer dan 20 soorten vogels, zoetwaterschildpad en de zoutwaterschildpad. Echt geweldig. Ons eerste nationale park (Cabo Blanco) hebben we bij Montezuma bekeken. Na een mooie maar zware wandeltocht van ongeveer 3 uur door de jungle kom je uit bij een prachtig wit strand. Onderweg weer veel apen, vogels en andere dieren gezien. Vanuit Montezuma zijn we vertrokken naar Monteverde. Een grote verandering ten opzichte van het tropische landschap aan de kust. Monteverde is erg groen en heeft enigzins wat weg van Oostenrijk in de zomer. Maar dan de Spaanse versie daarvan. Er is zelfs apfelstrudel gespot bij de bakker! De eerste keer dat we de lange broek eens moesten opgraven. We hebben onze tijd in Monteverde optimaal benut. De eerste dag hebben we een canopy-tour gedaan. Dit is de spannende versie van het in Nederland welbekende boomkroonpad. Het idee is dat je hangend aan een kabel door de boomtoppen ' zweeft' . Het was echt prachtig, met als enige nadeel de door elke man gehate tuigjes waar je in hangt. Het was er een van het soort waarbij je stem twee octaven omhoog gaat. Maar ook dat mocht de pret niet drukken. Het hoogtepunt was een vallei waar je 100 meter boven de grond hing aan een kabel van ongeveer 800 meter lang. Hier vloog je als superman over, met het gezicht naar beneden dus. Top! 's Avonds gingen we een wandeltocht maken door de jungle met een gids. Heel apart om in het donker door de jungle te lopen. Wederom erg veel gezien! De volgende dag was het tijd voor de koffie-tour. We zijn naar een lokale koffieboer geweest, waar je uitleg krijgt over het hele proces van koffieplant tot de koffie zelf. Erg leuk om te zien, volgens de voorspellingen van de gids is koffie over 10 jaar het duurste drankje ter wereld, dit omdat er weinig goedkope arbeiders zijn die het zware werk willen doen. Dus geniet nog even van je kopje koffie of desnoods van een Senseo. Na 3 dagen hebben we de groene bergen van Monteverde achter ons gelaten en zijn we richting de Caribische kust vertrokken. Hier gingen we het nationale park Tortugeoro bezoeken. Een hele tocht met bus en boot. Onderweg nog een bananenplantage bezocht en door een cloudforest gereden. Tortugeoro is de meest afgelegen plek van Costa Rica. Het gebied wordt ook wel een mini-versie van de Amazone genoemd. Na ja mini, het koste ons 2 uur per boot om er te komen. Onderweg onze eerste krokodil gezien, slechts 3 meter lang. Tortugeoro is een dorpje op een stuk land tussen de zee en de rivier. Ondanks de warmte geen zwemopties. In zee zwemmen wordt afgeraden vanwege de vele haaien en de rivier zit vol met krokodillen en andere dieren van de minder kieskeurige soort. We hebben hier met een lokale gids in een kano rondgevaren, heerlijk rustig met junglegeluiden op de achtergrond. Dat de gids uitsluitend Spaans sprak en dat in een tempo deed waar Juan de snelsprekende Spanjaard uit Madrid nog jaloers op zou zijn, mocht wederom de pret niet drukken. De laatste stop in Costa Rica was Puerto Viejo. Een relax dorpje in Jamaicaanse sferen. Een mooie afsluiter. En nu dus in Panama, om precies te zijn Bocas del Toro. Een eilandengroep in de Caribische zee. We blijven hier nog een aantal dagen lekker genieten van Caribische lifestyle en vertrekken tot slot nog voor een paar dagen naar Panama City. Mogelijk was dit dan ook de laatste blog. Bedankt voor alle leuke reacties de afgelopen 2 maanden en tot spoedig!

Groeten,

• 17 Augustus 2009 - 15:56

Sander:

Nog even het Panamakanaal over, hè! Continentje-hoppen! Veel plezier nog. :-)

• 17 Augustus 2009 - 16:16

Johan En Itie:

Dat klinkt fantastisch. Wat een beest, die tarantula. Die moet je niet in het donker tegenkomen.
    De humor is in ieder geval niet achtergebleven in de jungle.Nog veel plezier in Panama City.

• 17 Augustus 2009 - 19:45

Annet:

Erg leuk om de verhalen uit Costa Rica te lezen! Geniet ervan en als je weer in Nederland bent doen we een borrel!

Benieuwd naar alle verhalen!!!

xx Annet

• 18 Augustus 2009 - 06:24

Loeki:

Klinkt TE GEK! Haha en mijn werkdag begint goed zo, denkend aan Juan uit Madrid en twee octaven. Ik ben heel benieuwd alles live te horen (en misschien ook weer is Friends te kijken). Geniet nog even, en tot over een paar weekjes!

• 18 Augustus 2009 - 07:55

Angela:

Haha, maar wel gaaf zo'n canopytour hè! Verder hebben jullie weer hele andere dingen gedaan dan wij, leuk. Maar die Duiters en Zwitsers zie je ook overal, ;-)
    Bocas del Toro is een supersnorkelspot (was zondag nog in de herhaling bij '3 op reis', dus heb nog even kunnen nazwijmelen).
    Doe voorzichtig bij de grens en veel plezier in Panama.

Groetjes,
    Angela

• 30 Augustus 2009 - 13:23

Bas:

De goede verhalen blijven maar komen.
    Prachtige foto's trouwes.. Dat weet ik wat mij te wachten staat.

• 04 Oktober 2009 - 10:47

Erica:

Een "superreis". Geweldig wat jullie allemaal gezien en gedaan hebben. Afwisselend en zeer indrukwekkend. Nu lekker nagenieten en daar moeten jullie het nu maar weer een jaar mee doen! Op naar de volgende reis.